Tag stilling til, hvem du skriver til, og om målgruppen kan forstå indholdet på din side. Hvis der er flere målgrupper, så sørg for at tage hensyn til begge – f.eks. ved ordforklaringer, svære/lette ord, det visuelle udtryk på siden. Nogle af FVST's sider henvender sig til fagfolk, som godt forstår fagtermer, men nogle henvender sig også til borgere, som ikke altid forstår fagtermer. Tag hensyn til begge.
Læs mere om målgrupper i vores skriveguide til web (pdf)
Find og brug formålet med siden
Alle enkeltstående indholdssider på et website bør have et klart formål: Enten vil du som afsender forandre en adfærd hos modtageren, eller også kommer dine besøgende med en opgave, de skal have løst - som minimum i form af et informationsbehov.
Når du har gjort dig klart, hvad en sides formål er, kan du bedre italesætte det i tekst, overskrifter og links. Du må gerne skrive det tydeligt i teksten, f.eks.: “Her kan du finde svar på, hvad du gør, hvis du skal starte en fødevarevirksomhed.”
Hjælp dine brugere ved at gøre underoverskrifter instruktive og handlingsanvisende: “Sådan opretter du en virksomhed”, “Udfør egenkontrol” eller “Få svar på, om du er klar til hund”.