En optimering af en artikel vil derfor kunne fokusere indholdet, så flere brugere finder og læser artiklen. Dette gøres ved at bruge de rette dagligdags søgeord i artiklen. Brug gerne søgeordene et par gange, gerne mindst én gang i sidens overskrift og gerne i mindst en underoverskrift på siden også. Det er værd at bemærke, at både interne og eksterne links på siden, der indeholder nøgleordene, tæller ekstra.
De vigtigste SEO-felter, du skal udfylde
Udover at bruge vigtige nøgleord i selve teksten, er der en række andre steder, du med fordel kan bruge dem. De vigtigste felter, du skal udfylde i GoBasic, er:
Titel
Når du opretter en ny side i GoBasic, giver du den en titel i toppen af siden:
På baggrund af denne titel, danner GoBasic en URL eller hjemmesideadresse samt sidetitel. Dette er nok det vigtigste sted at optimere, da søgemaskiner lægger vægt på de ord, der indgår i titlen. Samtidigt er det vigtigt, at titlen - og dermed URL’en - ikke er for lang. Undlad at bruge f.eks. overskriften på en nyhed som titel på siden, især hvis du har tendens til meget lange overskrifter. Titlen på siden er ikke det samme som overskriften på din side.
Browsertitel
Hvis du har behov for at sætte en sidetitel, der adskiller sig fra URL'en, gør du det i GoBasic under “Indstillinger” og under fanen "Meta" i feltet Browsertitel. Men hvis du ikke laver en browsertitel, så bestemmes browsertitlen af sidens overskrift, hvilket også er fint.
At lave en sidetitel er en måde at fortælle søgemaskiner, hvad ens side handler om i én sætning. Så hvis din side skal hedde noget kompliceret, som brugere normalt ikke vil søge på, så er det en god idé at lave en browsertitel.
Meta-beskrivelse
Meta-beskrivelsen er den beskrivelse, der kommer efter titlen i et søgeresultat, og som beskriver sidens indhold:
I GoBasic skriver du metabeskrivelsen under “Indstillinger” og “Metabeskrivelse”. Beskrivelserne skal være unikke på hver eneste side. Hvis du ikke udfylder feltet på siderne, eller hvis beskrivelserne er enslydende på tværs af flere sider, konstruerer Google selv en metabeskrivelse ud fra indholdet på siden.
Gode råd til metabeskrivelser:
- Fortæl lidt mere uddybende, hvad siden handler om.
- Hold længden under Googles grænse på 155 karakterer.
- Inkorporer alle de relevante nøgleord fra siden, som brugerne vil søge efter for at finde indholdet.
Metanøgleord og keywords
I GoBasic skriver du Metanøgleord og Keywords under Indstillinger og Meta.
- Metanøgleord skriver du for at påvirke dit søgeresultat på Google.
- Keywords påvirker søgningen på dit site og er således en mulighed for at hjælpe brugere til at finde netop dit indhold.
OBS: No index og No Follow skal du kun sætte flueben i, hvis du ønsker din side ikke skal kunne søges frem i Google.