Skriv, så dine tekster bliver fundet af søgemaskiner

Mange brugere starter deres vej mod webindhold i en søgemaskine som Google. Derfor er det vigtigt, at indholdet er optimeret, så de kan finde det i en søgemaskine. Så får vi så mange besøg som muligt på hjemmesiden.

SEO står for søgemaskineoptimering (Search Engine Optimization). Altså: Skriv, så dit indhold kan findes af brugere i Google eller andre søgemaskiner. Det gør du ved dels at skrive, så søgemaskiner nemt kan:

  • indeksere dit indhold.
  • ved at bruge de ord, dine brugere typisk bruger.

På den måde sikrer du, at f.eks. Googles algoritmer præsenterer din side så højt som muligt i dine læseres søgeresultat.

Den vigtigste regel er at skrive godt indhold. Når det er sagt, kan det dog give god mening at have lidt gode SEO-manerer. Det kan du læse mere om her på siden.

Identificer og brug nøgleord

Før du skriver din tekst - eller lægger den på hjemmesiden - så start gerne med at lave en lille lokal nøgleordsanalyse. Forestil dig, at du er en af brugerne, som intet kender til fagtermerne på det område, du formidler viden på. Hvad ville du skrive i Google for at finde den information, du skriver om? Typisk skriver brugere meget nært til deres egen situation og bruger helt dagligdags ord.

Du har også adgang til statistik på GoBasic. Det kan give god indsigt i, hvilke ord brugerne forventer at kunne finde relevant indhold på. Hvis du skal bruge specifik statistik, kan du kontakte Webredaktionen.

Billedet viser Analytics-feltet for en enkelt side i GoBasic

Læs mere om, hvorfor nøgleord er gode til at føre brugerne ind på din side

Eksempel

Det kan være bedre at skrive flere ord, som betyder det samme, end kun at bruge det samme ord. For eksempel: roskildesyge, omgangssyge og norovirus.

Et andet eksempel er at skrive plantemælk i din tekst, selvom du ved, at det mest fagligt korrekte ord er plantedrik. Flere borgere vil måske skrive plantemælk på Google, da det er mere brugt i det danske sprog. Hvis du har skrevet plantedrink, så kommer din side altså ikke først frem. Du hjælper flere brugere til at finde din tekst via søgemaskiner, hvis du også bruger de begreber, der er mest udbredt blandt borgere.

En optimering af en artikel vil derfor kunne fokusere indholdet, så flere brugere finder og læser artiklen. Dette gøres ved at bruge de rette dagligdags søgeord i artiklen. Brug gerne søgeordene et par gange, gerne mindst én gang i sidens overskrift og gerne i mindst en underoverskrift på siden også. Det er værd at bemærke, at både interne og eksterne links på siden, der indeholder nøgleordene, tæller ekstra.

De vigtigste SEO-felter, du skal udfylde

Udover at bruge vigtige nøgleord i selve teksten, er der en række andre steder, du med fordel kan bruge dem. De vigtigste felter, du skal udfylde i GoBasic, er:

Titel

Når du opretter en ny side i GoBasic, giver du den en titel i toppen af siden:

 

På baggrund af denne titel, danner GoBasic en URL eller hjemmesideadresse samt sidetitel. Dette er nok det vigtigste sted at optimere, da søgemaskiner lægger vægt på de ord, der indgår i titlen. Samtidigt er det vigtigt, at titlen - og dermed URL’en - ikke er for lang. Undlad at bruge f.eks. overskriften på en nyhed som titel på siden, især hvis du har tendens til meget lange overskrifter. Titlen på siden er ikke det samme som overskriften på din side.

Browsertitel

Hvis du har behov for at sætte en sidetitel, der adskiller sig fra URL'en, gør du det i GoBasic under “Indstillinger” og under fanen "Meta" i feltet Browsertitel. Men hvis du ikke laver en browsertitel, så bestemmes browsertitlen af sidens overskrift, hvilket også er fint.

At lave en sidetitel er en måde at fortælle søgemaskiner, hvad ens side handler om i én sætning. Så hvis din side skal hedde noget kompliceret, som brugere normalt ikke vil søge på, så er det en god idé at lave en browsertitel.

Meta-beskrivelse

Meta-beskrivelsen er den beskrivelse, der kommer efter titlen i et søgeresultat, og som beskriver sidens indhold:

I GoBasic skriver du metabeskrivelsen under “Indstillinger” og “Metabeskrivelse”. Beskrivelserne skal være unikke på hver eneste side. Hvis du ikke udfylder feltet på siderne, eller hvis beskrivelserne er enslydende på tværs af flere sider, konstruerer Google selv en metabeskrivelse ud fra indholdet på siden.

 

Gode råd til metabeskrivelser:

  • Fortæl lidt mere uddybende, hvad siden handler om.
  • Hold længden under Googles grænse på 155 karakterer.
  • Inkorporer alle de relevante nøgleord fra siden, som brugerne vil søge efter for at finde indholdet.

Metanøgleord og keywords

I GoBasic skriver du Metanøgleord og Keywords under Indstillinger og Meta. 

  • Metanøgleord skriver du for at påvirke dit søgeresultat på Google.
  • Keywords påvirker søgningen på dit site og er således en mulighed for at hjælpe brugere til at finde netop dit indhold.

OBS: No index og No Follow skal du kun sætte flueben i, hvis du ønsker din side ikke skal kunne søges frem i Google.