God webkommunikation

Som webredaktør har du ansvar for at skrive indhold, som brugerne kan forstå. Du finder gode råd og eksempler på, hvordan du skriver godt i vores skriveguide til web og her på siden.

Sådan skriver du gode tekster

Et website kan være flot designet, men I sidste ende står og falder kvaliteten med, om indholdet er velproduceret og forståeligt.

Sådan skriver du gode tekster:

  1. Læs vores skiveguide til web og få styr på, hvordan du strukturerer din tekst, skriver i et aktivt og letforståeligt sprog, laver gode overskrifter osv.
  2. Orienter dig i reglerne for webtilgængelighed.
  3. Husk at søgemaskineoptimere dine titler og manchetter (SEO).

Gå på opdagelse i vores skriveguide og i redaktørmanualen her for at finde inspiration til, hvordan du skriver gode webtekster. 

Læs Fødevarestyrelsens skriveguide til web (pdf)

Tænker du over disse tre ting, inden du skriver?

En god tekst er både godt struktureret og tilpasset målgruppen. Tænk altid over disse tre ting, når du skal i gang med at skrive en tekst:

Alle enkeltstående indholdssider på et website bør have et klart formål: Enten vil du som afsender forandre en adfærd hos modtageren, eller også kommer dine besøgende med en opgave, de skal have løst - som minimum i form af et informationsbehov.

Når du har gjort dig klart, hvad en sides formål er, kan du bedre italesætte det i tekst, overskrifter og links. 

Hjælp dine brugere ved at gøre underoverskrifter instruktive og handlingsanvisende: "Registrer dig med vores blanket”, "Sådan følger du kostrådene" eller “Få svar på, om du er klar til hund”.

Tag stilling til, hvem du skriver til og sørg for, at modtageren kan forstå indholdet. Sider kan have flere målgrupper, og i de tilfælde skal du huske at hjælpe dem, der ikke kender området så godt. Eksempelvis hvis en side både henvender sig til store og små virksomheder.

Forklar fagtermer og svære ord eller vælg et alternativ, som flere forstår. Forklar også indforståede processer, som måske er almen viden i et kontor eller hos Fødevarestyrelsen, men som andre ikke forstår.

Start med sidens hovedbudskab og uddyb med baggrundsinformation længere nede. Hvis læseren skal registrere sig eller vide noget bestemt, så præsenter det som det første.

Den digitale bruger er utålmodig og bruger typisk ikke mere end 10-20 sekunder på at orientere sig i, om indholdet er relevant. Så sørg for, at budskabet og sidens formål er tydeligt og præsenteres højt oppe på siden, så brugeren ikke leder efter svar andre steder.

En god webtekst er “scanbar”

De færreste læser en indholdsside fra ende til anden, men hopper fra afsnit til afsnit og læser kun den specifikke information, de kom efter. Derfor er det en god idé at gøre din tekst scanbar både på indholdssiden og visuelt.

Gør tekstens indhold scanbar

  • En god regel er at skrive ét budskab pr. afsnit, så hvert afsnit kan læses uafhængigt af resten af teksten.
  • Brug mange underoverskrifter og gør dem simple og handlingsanvisende.
  • Kommuniker gerne hovedbudskabet i bullets - og husk, at det kan være en god idé at tælle for brugeren.
  • Bryd teksten op og varier visuelt f.eks. med moduler som multibokse og accordions, så øjet får noget at hvile på.

Sådan opbygger du en god webside

En webside bør indeholde bestemte elementer for at være brugbar for læseren.

De allervigtigste elementer på en webside er:

  • Titel: Lav en beskrivende titel, der er dækkende for sidens indhold. Husk at søgemaskineoptimere den (SEO).
  • Manchet (introduktion): Lav en manchet/introduktionstekst, der forklarer, hvad man kan læse om på siden. Husk at søgemaskineoptimere den (SEO).
  • Sidens hovedbudskab: Opsummer sidens primære budskab i korte træk. Brug gerne bullets eller en nummeret liste.
  • Øvrigt indhold: Tilføj uddybende indhold, eksempelvis en uddybning af hovedbudskabet.
  • Ofte stillede spørgsmål (valgfrit): Tilføj de fem oftest stillede spørgsmål i en accordion, hvis det giver mening. Du kan finde spørgsmålene i Google eller Google Search Console.
  • Linkboks med nyttige links: Tilføj links til andre relevant sider (gerne fem til syv links).
  • Lovstof: Tilføj lovstofboks på virksomhedssider og relevante borgersider.

I nogle tilfælde giver det mening at tilføje et billede som et visuelt element. Det bruger vi især på sider, der er målrettet borgere.